Jennys-kreativasida! Scrap är som balsam för själen

Alla inlägg under augusti 2008

Av Jenny - 30 augusti 2008 23:56

Denna vecka på "we dare you utmaningen" på Jommas lilla krypin skulle vi scrappa om:


Små små saker som gjort stora förändringar i ditt liv.


Detta var ingen lätt utmaning, små små saker....vad skulle det kunna vara???

När vi fick papprena på årets utmaningar så gick jag igenom alla utmaningar och lade undan foton som jag tyckte skulle passa. Men plötsligt så kändes denna veckas foton tråkiga och jag hittade inga papper som passade ihop.

Halva torsdags kvällen ägnade jag mig åt att plocka med med mitt scrappmaterial fram och tillbaka på bordet.

Till slut var jag bara tvungen att lägga lo'n åt sidan och gå och göra ngt annat...efter en STOR BALJA kaffe kom inspirationen tillbaka och i ett svep blev nu lo'n färdig. Tänk vad en kopp kaffe och lite råd från en god vän kan göra underverk.

Lo'n blev färdig och jag kände mig faktiskt riktigt nöjd:





Av Jenny - 28 augusti 2008 19:56

Ja ha, äntligen torsdag, min alldeles egna scrapdag då jag med "gott samvete" boar in mig i mitt lilla kryp-in och min man sköter markplan här hemma. Det känns väldigt lyxigt att få ha en egen dag i veckan, min man har tisdagar och jag har torsdagar.


I dag skulle jag ta mig an veckans "We dare you" utmaning men oj oj oj vilken tid det tog...

Oftast när jag skall göra en lo så får jag en "färdig bild" i huvudet hur det skall se ut. Men idag när jag verkligen hade tid så fick jag inte ihop fotot med färgval etc. Tillslut blev den iallafall färdig och jag blev riktigt nöjd ,men då hade nästan hela kvällen gått.

Man kan nog inte säga att jag tillhör snabbscrapparna iallfall.

Den lilla tiden som är kvar av kvällen skall jag ägna mig åt att göra färdigt en del swappar som jag har anmält mig till.

Lo'n sätter jag in i morgon så länge får ni hålla tillgodo med ännu ett kort med en söt stämpel från "Skogstokiga".



Mönsterpappret är i 6* och kommer från "Basic grey" Pheobe, paper pad.

blommorna av silver i de turkosa blommornas mitt är pärlor som följde med i ett halsbandskit från panduro.



Visst är den lilla godingen ljuvligt söt med sin lilla pyamas och sin söta nalle!?

Motivet har jag som vanligt färglagt med promarker och sedan skuggat med akvarell och en Dove blender. Till de vita prickarna har jag använt mig av en "Gelly roll penna" från "Sakura".



Den turkosa spiralen är från en ljusmanschett som jag har slaktat=)

Bokstäverna köpte jag på panduro. Slutligen limmade jag en virkad spets runt kortet.


Av Jenny - 27 augusti 2008 16:56

I sommras drack min stolta flicka sin första kopp the.

Oj vad stolt hon var där hon satt med en mugg som nästan var större än hennes eget ansikte.

Hon kände sig nog lite "vuxen" med en kopp the, sockerbit och sked att röra om med.

Så fort jag numera skall fika med kaffe så vill hon också ha.

-Men mamma om du skall dricka kaffe vill jag oxå ha.

Och helst skall vi fika tillsammans medans vi pysslar i mitt lilla kryp-in.


Detta måste såklart dokumenteras........stackars lilla tös, inte ens då kan hon undkomma min kamera. Men å andra sidan så älskar hon att man tar kort på henne. Helst släpper hon allt hon håller på med och bara ler rätt in i kameran. Vilket i försig är skoj men nackdelen är att de där spontana korten man vill ta, ni vet de där ögonblicksbilderna när man fångar just det i kamera fånget....blir ju så mycket svårare att ta.


Resultatet blev denna lo:



Mönsterpappret med lösthe på har jag inhandlat på panduro och haft liggandes ett tag. Nu kom det äntligen till användning...mer passande än så kan det ju knappast bli, eller hur?!

Tagen har jag fått i ett swapp byte på svensk scrappbooking forumet och filtbandet med de orsa blommorna har jag fått som WGA från forumet.

Pärlflossen på den stora rosa blomman kommer från en ljusmanchett.

Här gäller det att ta tillvara på allt. I mitt lilla hobbyrum så har jag gjort en stor låda där jag slänger i saker som kan vara bra att ha, enstaka knappar, ettiketter från kläder, dekorationer från paket, ljusmanschetter etc.

Alltid har man ju saker som man egentligen inte har ngn plats åt och det är då denna låda kommer fram=)



Spetsen som sticker fram bakom fotot är av plast.

Jag hittade den på ICA och egentligen är den till som hyllkantsdekoration men tyvärr tror jag inte att den är syrafri.

Texten på rubriken har jag skrivit ut med min Craft robo. Vilket jag måste påminna mig själv att använda oftare. Dels är det bekvämt och sen finns det så många roliga typsnitt att skriva ut. Men det är ett sådannt bök att plocka fram den!


I morgon är det äntligen torsdag (min egna scrapdag) igen, då skall jag  bunkra in mig i mitt lilla krypin och ta itu med denna veckans WE dare you utmaning. I går satt jag och färglade en mängd stämpelmotiv: skogstokiga, Flisan och Moa stämplar, så kanske blir det ett och annat kort också.


LO
Av Jenny - 26 augusti 2008 16:49

Sista helgen innan sommarlovet var slut så åkte vi med vår rullande sommarstuga till Kolmården.

Trots att solen inte var på topp så klarade vi oss från regn...iallafall när vi gick i parken eller var ute och gick på campingen.

Vilken mysig helg vi hade. Min kusin med familj var också med så våra barn och deras son lekte hela dagarna. Så mysigt.

Min kusin och jag umgicks ofta som små i och med att våra familjer åkte på semestrar i hop samt att vi delar sommarstuga.

Men dennna helg var det första gången som vi åkte iväg tillsammans med våra respektive familjer som vuxna.

Jätte tevligt!


Barnens "kusin" hade med sig en blåsbubblemaskin som de lekte med utanför förtältet.  Och dett kunde jag förstås inte missa att ta kort på med min "stora älsklin" Nikon D40=)


Så här blev min lo:


På fotot till vänster (i vänstra hörnet) har jag använt mig utav min nya punch som vi sambeställde på svensk scrapbookingforumet.

Bakom det utsatansade hålet lade jag lilarosa punchinella.

Det blanka plastiga pappret bakom fotona har jag haft liggandes i flera år.

Jag tror att jag köpte det på Lidle. Men nu kom det till användning.

Tyckte att det vpassade ihop med bubblorna och halvpärlorna i glas.

Visst är jättebubblan härlig!


 Här ser ni en närbild på hålet som blir av min punsh.

Runt kanterna på fotomattan har jag använt mig av en "edge distresser" som jag rispat kanterna med och sedan chalkat.




LO
Av Jenny - 25 augusti 2008 07:46

Måndag morgon, så var den helgen slut.

Tillbaka till vardagen med sonens fotbollsträningar, läxor, möten och vardagsplock. I går blev det inte så mycket tid till scrap.

I stället var jag ute och rensade rabatter och annat fix som hör trädgården till.

Men ett kort hann jag iallafall att göra, det blev ett kort med en Sarah key stämpel.



Jag har införskaffat tre stycken Key stämplar men har ännu inte hunnit att använda dem.

Detta är nog min favorit, visst är de söckersöta!


Motivet har jag som vanligt färglagt med promarker och sedan gjort skuggorna med akvarellpennor och en dove blender.

Har försökt att leka lite med min blender (promarker) men vi har inte riktigt blivit bästisar ännu. Skam den som ger sig!

Mönsterpapprena har jag fått i något swappbyte på svensk scrapbooking och stjärnöljetterna har jag köpte jag på Nordiska scrap och stämpelmässan i våras.

Är det ngn som skall dit förresten?

Jag och min väninna skall åka dit med X2000 lördag till söndag.

Det skall bli så kul och vad jag läääängtar!


Ha en bra dag!

Jag återkommer imorgon med ett nytt inlägg=D


Av Jenny - 24 augusti 2008 18:55

I dag när jag satt och surfade runt hittade jag denna på:

http://www.scrappa.nu/archives/2008/05/20/2294/


En scrappares utveckling!


  • 1.Skära sönder fotografiet! Du skojar!

  • 2.Wow, vilka snygga sidor. Jag är inte så kreativ.

  • 3.Har du Idéböcker? Får jag titta.

  • 4.Jag förmodar att jag behöver ett album, lite klister och papper.

  • 5.Ja, och så behöver jag några mallar, klistermärken, utstansade figurer och en pappersskärare.

  • 6.Jag kan inte få mina sidor att se ut på exakt samma sätt som i den där boken!

  • 7.Menar du att jag måste skriva i mitt album, jag behöver några pennor. Vad skall jag skriva?

  • 8.Min första sida är färdig. Vad tycker du?

  • 9.Du vet, jag har massor av zoo-bilder och lillen behöver få sina skolsidor gjorda; Jag behöver ett nytt album och mer papper.

  • 10.Har du mönstrat papper? Och utskurna figurer? Jag tar en av varje!

  • 11.Nya klistermärken? Jag vill ha några!

  • 12.Nya utstansade figurer? Det behöver jag!

  • 13.ETT NYTT VERKTYG! DET BEHÖVER JAG!

  • 14.EN NY IDÉBOK? GE MIG DEN NU!

  • 15.Wow - till och med väskor och pärmar för att organisera mina scrap-saker? Det behöver jag verkligen!

  • 16.Tyvärr älskling, du får fixa middagen själv, jag skall iväg på en scrapträff!

  • 17.Det finns rena strumpor i tumlaren!

  • 18.STÅ STILL! Jag MÅSTE ta en bild av det här till mitt fotoalbum!

  • 19.Kan du vara snäll och ha på dig den här skjortan? Jag har ett så gulligt papper som jag vill använda till den här sidan och skjortan matchar perfekt!

  • 20.JA, jag kom på den idén själv.

  • 21.JA, jag har skrivit för hand.

  • 22.JA, jag ordnar så jag hinner scrappa.

  • 23.Älskling, vi behöver bygga ut huset så att jag kan ha ett scrap-rum.

  • 24.Jag blir tokig, jag måste få scrappa!

  • 25.Scrapbooking är min TERAPI

Jag är rädd för att jag befinner mig i sista fasen. Vart befinner ni er på skalan? 
Av Jenny - 24 augusti 2008 11:13

Sista dagen på helgen. Oj oj oj vad helgerna går snabbt.

Tyvärr har det inte blivit mycket till scrap eftersom jag har varit såååå trött och endast orkat med att fixa med hemmet.


Ett kort har jag emellertid gjort, färglagt lite stämpelmotiv och städat i mitt hobbyrum.

I dag skall jag nog göra lite fler kort och ev. börja på någon lo med några av de nya fotona som ramlade i min låda förra veckan.


Och förhoppningsvis så landar det mer roligt i min "låda" nästa vecka då

jag och Susanne har beställt från U.S.A en hel hög med Rub-ons, som enligt noteringarna landade på Arlanda i fredags.

Och jag som hade jätte svårt för rub-ons, numera älskar jag dem!

Så roliga att använda som dekos. Speciellt förtjust är jag i vita rub-on bokstäver.


På kortet med den söta stämpeln från skogstokiga har jag använt mig av "Heide Grace: Icons rubons 188" med jätte söta blommor på.

Dessa fina rubons landade i min låda förra veckan som en R.A.K från en av mina bästa vänner, Helen(Hegu).


TACK HELEN FÖR ALLT DET FINA! JAG STUDSADE HELA VÄGEN UPP FRÅN BREVLÅDAN! 


Så här blev mitt kort:




Datumstämpeln är från "See d's: It's about time"



Flickan har jag färglagt med promarker och sedan lagt en skugga runt med en Zig penna "Brushables: Platinum". Jag använde mig av den ljusaste nyansen av grå.

Visst är hon helt bedårande!

Av Jenny - 23 augusti 2008 12:09

Ja ha så har man arbetat sin första vecka efter semestern=)

Skönt att det är helg och dessutom kunde ju inte vädret bli bättre.

I går kväll flängde vi runt hela kvällen och skjussade våra barn, de skulle på discokalas och klassfest (disco). Min man skulle köra dem och jag tänkte passa på att plocka lite och sedan ev. göra ett kort med mina nya stämplar från "Skogstokiga". Har införskaffat 5 stycken. Dessa är helt underbara och man vill bara ha fler!!!!!. Ett kort orkade jag att göra och sedan somnade jag i soffan, helt slut efter en vecka med nya barn i barngruppen.


I torsdags gjorde jag en lo till veckans utmaning på "We dare You", Jommas lilla krypin.


Så här lät utmaningen:

V.34 Scrappa med hittade saker. Gå igenom din byrålåda efter skräp eller klipp ut ur tidningar. Scrappa med icke scrap material.


Min lo handlar om min hobby som jag hade innan jag hittade till scrappens värld. På den tiden var mitt hobbyrum fyllt med olika lådor, kannor, påsar etc samt skräp. Det var tills skillnad mot nu en billig hobby=)

På den tiden så ägnade jag min egna tid till att göra tittskåp som jag inredde med handgjorda miniatyrer. Jag gjorde även dockorna själv av scupleylera.


Så här blev min lo:


Fotot förställer mitt sagotittskåp som jag gjorde av en träkoffert.

På golvet sitter Pippi Långstrump och bakar pepparkakor med Tommy och Annika sitter och tittar på.



Textil Pippin hittade jag på ett klädesplagg som jag köpte på Lindex.



Ödlan fick jag av min son. jag satte fast ödlan med glodots ovanpå en maskeradmask som min dotter fick i en prinsesstidning.



Metallfjärilen hänger på ett mobilsnöre med dragskedja. Tumstockarna är från ett reklamblad från Ikea.



Den lilla söta flickan är från ett trasigt hårspänne.

Till höger om henne ser ni ett armband som låg och skräpade i min byrålåda.



Min son samlar på kapsyler....

Varje år när vi åker till Orsa så går vi till en restaurang där han frågar lite snällt om de har lite kapsyler till honom. Glad i hågen kommer han sedan tillbaka med en konsumkasse full med kapsyler. Han har numera en hel glasflaska, ni vet en sådann som man gör vin i fullproppade med kapsyler.

Där i hittade jag dessa tre kapsyler som jag plattade till med en hammare.


Under kapsylerna har jag satt blå-vit randiga plåster från Ikea Family.



Här ser ni en närbild på mitt tittskåp.

Hästen "Lilla gubben" är en leksakshäst som jag har kapat och sedan målat.

"Herr Nilssons säng har jag gjort av tunna träslister och överkasten har jag sytt av stuvbitar.

Framför Pippi sitter Herr Nilsson (gjord av piprensare) och vill gärna smaka=)

Mjölpåsen har jag scannat in och förminskat kraftigt och sedan vikt ihop till ett mjölpaket.

Pippi, Tommy och Annika har jag gjort av scupleylera och ståltråd.

Lampan ovanför köksbordet är en medicinmugg som jag har klätt med servetter.



Vill ni se mer av mina tittskåp så kika under kategorier flik "Mina tittskåp"

Ha en trevlig helg, jag återkommer i morgon med ett foto på ett kort jag har gjort med min nya stämpel från "Skogstokiga".


.


Hej och Välkommen hit!

...

 

May I invite you to a cup of cyber coffee

 

Fråga mig

16 besvarade frågor

Stolt Designer hos

Stolt DT hos

Länkar till mina design uppdrag

Tidigare design uppdrag

Scrapparazzi

Mars 2008-Dec 2008

 

MiMas scrapbooking

Dec 2008-Dec 2010

 

Scrap your self

Nov 2010-Juni 2011

 

Sassylill's sketches

2011-2012

 

Teamet hos Svensk scrapbooking

2008-Maj 2012

 

Twisted sketches layout

2010-juni 2012

 

Twisted sketches card

2012-juni 2012

 

Min LO -sketch # 82

  

Min LO -sketch # 85

Min Scraphörna

  

 

  

...

Dagens citat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Translate my blog

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besökare

Besökare

Min räknare 27 okt. 2009

susnet statistik Besökare online
I dag:
Denna månad:
Totala antal besökare:

bakgrund


Skapa flashcards